23948sdkhjf

Högt betyg till Stockholm Fashion District

Majoriteten är positiva till Stockholms nya modekluster i Nacka Strand. Habit fångade några röster under gårdagens invigningsfest.
Mellan 900–1 000 varumärken visas upp i det nya modedistriktet i veckan. Agenturföretagens satsning blev möjlig när det stod klart att Modecenter i Järla sjö skulle stänga och när intresset från hyresgästerna att flytta till nya lokaler i Infracity utanför Stockholm uteblev. I stället beslutade en majoritet att teckna kontrakt i Nacka Strand.

I måndags öppnade så den nya showroomdelen på 8 000 kvadratmeter. I augusti invigs ett par tusen kvadratmeter när ytterligare ett våningsplan ska stå klart.

Responsen från inköpare och utställare är positiv. De ger ett högt betyg åt det nya modeklustret. ”Arrangörerna har gjort ett jättebra jobb”, ”En nytändning för branschen”, ”Jättefräscht”, ”Fenomenal satsning” och ”Kul för branschen”. Det är några av utlåtandena från gårdagens mässdag och invigningsfest av den nya showroomdelen.

Men det finns också kritiska röster; inköpare och utställare som vill se en samordning av öppetdagarna för de olika mässorna.

– Jag önskar att de kunde koncentrera dagarna. De som gör både inköp av skor och kläder har svårt att få ihop det, och vi som både säljer till kläd- och skobutiker har svårt att samordna med våra kunder. En samordning av dagarna vore därför bättre, säger en utställare till Habit.

Enligt vd för Agenturföretagen, Helena Walker, har öppettiderna förlagts efter önskemål från utställarna.

Öppetdagarna för den pågående mässan är enligt följande: Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House 8–14 februari, Fashion Business Days 9–12 februari och slutligen skomässan Nordic Shoe & Bagfair 10–12 februari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063