Svenskt kreativt forum på amerikansk festival
I mars är det premiär för plattformen The Swedish Affair på festivalen South by Southwest i Austin. Mode ingår som kreativ näring.
Branschorganisationen ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, är involverade i plattformens moderelaterade projekt. Innehållet är under uppbyggnad.
– Vi har en hel del spännande grejor på gång, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB, i ett mejlsvar till Habit.
The Swedish Affair består av en 60 kvadratmeter stor mässmonter. Här planeras för musikframträdanden och uppvisning av svenska produkter och företag från 13 till 16 mars.
Tillsammans med övriga nordiska länder arrangeras också The Nordic Light House från 12 till 16 mars. Ett gemensamt eventhus, Waller Creek Boathouse, beläget fem minuter från Austin Convention Center.
The Swedish Affairs styrgrupp och grundfinansiering kommer från Visit Sweden, Tillväxtverket, Svenska institutet, Business Sweden, UD, Sveriges ambassad i Washington och branschrepresentanter från Kreativ Sektor. I samarbetet från det offentliga finns i nuläget också Region Skåne och Business Region Stockholm.