23948sdkhjf

Stärkt Odd Molly

Omsättningen fortsätter att öka men klädbolaget redovisar ett minusresultat efter skatt för fjärde kvartalet, 1 oktober till 31 december. För helåret 2015 visar modebolaget en omsättningsökning om 17 procent och nu föreslås en höjd aktieutdelning.
Modebolagets nettoomsättning för årets fjärde kvartal uppgick till 75,7 miljoner kronor jämfört med 71,9 miljoner kronor för motsvarande kvartal 2014 vilket är en ökning om 5 procent. Efter skatt landade resultatet på -2,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -2,8 miljoner kronor. Under kvartalet öppnade modebolaget egna butiker i Helsingfors och i Mall of Scandinavia. Därtill öppnades en franchisebutik i Prag.

”Det fjärde kvartalet är säsongsmässigt inte något av Odd Mollys största kvartal. Vi fortsatte växa och investera i nya butiker och kanaler. Det drar uppstartskostnader på kort sikt men jag är övertygad om att vi kommer fortsätta se positiva effekter av våra satsningar. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att; där vi har störst kontroll ökar försäljningen mest”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

För helåret 2015 uppgick nettoomsättningen till 345,0 miljoner kronor från 294,3 miljoner kronor vilket var en ökning med 17 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,6 procent och rörelseresultatet för räkenskapsåret 2015 uppgick till 12,5 miljoner kronor jämfört med 5,5 miljoner kronor föregående år. Resultat efter skatt uppgick till 9,8 miljoner kronor jämfört med 4,1 miljoner kronor samma period i fjol.

I rapporten skriver Anna Attemark att bolagets utvecklas i rätt riktning och levererar resultat med ett stärkt kreativt team, fortsatt fokus på att också öka försäljningen via egna kanaler som fysiska butiker, shop-in-shops och webbhandel. Bolaget öppnade fem egna butiker och tolv shop-in-shops under 2015. Fokus ligger också på ökad digital närvaro. Satsningen handlar också om att och öka säljinsatser främst i Finland och Norge. Erbjudandet ska fortsätta att utvecklas och fler minikollektioner lanseras.

”Att försäljningen utanför Norden inte ökar mer är irriterande, men inte förvånande. Gör vi inget – händer inget. Jag har sagt det förut; förändring kräver förändring och vi har för avsikt att öka våra insatser på prioriterade marknader”, står det i rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063