Slutspurt för kalsongjätte
Modeföretaget Björn Borg ökade omsättningen under 2015, även lönsamheten var god. Under fjärde kvartalet steg rörelseresultatet med nära 15 procent.
– Björn Borg förbättrar samtliga nyckeltal i affärsplanen vilka är, genomförsäljning, engagemang hos medarbetarna, rörelseresultat och omsättning, säger Henrik Bunge i en kommentar.
Bolagets nettoomsättning för helåret 2015 ökade med 7 procent till 574,3 miljoner kronor (538,8). Rörelseresultatet uppgick 58,6 miljoner kronor (56,0).
Björn Borg avslutade 2015 starkt med en ökad nettoomsättning för fjärde kvartalet med 13 procent till 152,6 miljoner kronor, jämfört med samma period 2014. Rörelseresultatet uppgick till 14,6 miljoner kronor (3,6).
Henrik Bunge poängterar arbetet med de tre fokusområdena sportmode, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa, i rapporten.
– Under Q4 har vi gjort tydliga förflyttningar inom dessa fokusområden; vi lanserade en helt ny sportmodekollektion för introduktion augusti 2016 och ny butiksinredning. Dessutom har vi tagit steg för att säkra mer egen närvaro i det geografiska fokusområdet.