23948sdkhjf

Svag lönsamhet för Lexington Company

Tillväxt i flera länder och ett ökande intresse för modedelen stärker Lexingon Company. Men negativa valutaeffekter, börsintroduktion och investeringskostnader tynger resultatet för 2015. Därtill visar verksamheten i USA förlust.
2015 blev ett intensivt år skriver bolaget i rapporten med börsintroduktion, integration av dotterbolag, nytt sortiment inom inredningsprodukter och en satsning på nytt affärssystem som inneburit stora investeringskostnader för bolaget och tynger resultatet.

För fjärde kvartalet, oktober till december 2015, ökade nettoomsättningen med 1,8 procent medan totala rörelseintäkter minskade under perioden till 76,5 miljoner jämfört med 78,1 miljoner kronor för samma kvartal 2014. Resultatet före skatt uppgick till -0,2 miljoner kronor jämfört med 9,6 miljoner för fjärde kvartalet föregående år. Kvartalets resultat landade på till -2,2 miljoner kronor jämfört med 5,9 miljoner kronor. Bruttomarginalen för perioden uppgick till 61,3 procent.

Lexington Company skriver i rapporten att hemmamarknaden och hela Norden visade positiv utveckling, särskilt försäljningen i de egna butikerna i Sverige och Norge, men den norska kronans svaga utveckling påverkar tillväxttalen negativt. Utvecklingen i Kina, och Asien, betecknas som god med fortsatta satsningar under innevarande räkenskapsår. I Singapore öppnade en franschisebutik under fjärde kvartalet och nu ska ett återförsäljarnät byggas. I Taiwan fortsätter bolaget att öka antalet distributionsställen.

Storbritannien, där försäljningen i fysiska butiker minskat, och USA är utmaningar för bolaget och där har tillväxten inte gått enligt plan vilket påverkar bolaget negativt. Särskilt USA innebar en förlust för bolaget och en åtgärdsplan för att komma till rätta med förlusterna har satts i verket.

Under året förvärvade bolaget i separata steg majoriteten i distributören för Tyskland, Schweiz och Österrike och där ser man stor tillväxtpotential.

”Tyska marknaden är viktig för oss med över 200 återförsäljare av produkter från Home, och vi såg en positiv trend i försäljningen under 2015. Vår tyska webbhandel har visat mycket stark tillväxt under året, efter att vi översatt och lokalanpassat såväl butiken som kundtjänsten. Vi fokuserar nu på att bygga upp distributionen av Lexington Clothing i de här länderna, med Tyskland som första marknad”, skriver vd Kristina Lindhe i rapporten.

För helåret 2015 ökade nettointäkterna med 5,5 procent jämfört med 2014 och resultat för helåret 2015 uppgick till 0,5 miljoner kronor jämfört med 13,8 miljoner kronor 2014.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11