23948sdkhjf

Mode i topp på nätet

Inte sedan 2007 har tillväxttakten i den svenska e-handeln varit så stark som i fjol då försäljningen ökade med 19 procent. Omsättningen landade på 50 miljarder enligt e-barometern. Mode tog revansch på nätet 2015 och är nu näst största bransch. E-skohandeln har det tuffare.
Den svenska e-handel ökade med 19 procent 2015 och omsatte 50,1 miljarder och utgör nu 6,9 procent av den totala handeln i Sverige, enligt e-barometern som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Exkluderas dagligvaruhandeln blir andelen av den totala andelen betydligt högre, 12 procent. Den digitala och fysiska handeln blir allt mer sömlös, konstateras i rapporten.

– De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot den sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker Postnord Sverige.

Hemelektronik omsatte mest i e-handeln 2015, 11 miljarder och en ökning i fjol med 16 procent. Nära var fjärde vara inom hemelektronik säljs numera på nätet. Kläder och skor omsatte 8,4 miljarder kronor i e-handeln 2015 och försäljningen ökade med 12 procent.

I rapporten skriver Postnord att modehandeln nu nått en mogen fas och försäljningen tog fart igen i fjol efter några år av lägre tillväxttal. E-handels andel av den totala modehandeln uppgår nu till 13 procent. Det är framförallt damkläder som säljer men herrmodehandeln väntas öka.

Skohandeln har det fortfarande svårare att få i gång försäljningen på allvar.

"Under Q4 2015 backade andelen e-handelskonsumenter som köpt skor och ligger nu under 10 procent. Utmaningen är fortfarande att hitta ett sätt att sälja skor på nätet som gör att kunden känner sig trygg med att få hem en passande storlek", skriver Postnord i rapporten. Ny teknik väntas vända trenden.

Även sporthandeln som varit en raket på nätet under flera år hade en stark tillväxt på nätet 2015, försäljningen steg med 29 procent om omsätter 1,8 miljarder.

E-raketer 2015 blev branscher som bygghandeln vars försäljning över nätet ökade med 38 procent samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent i fjol. Även barnartiklar och leksaker är växande segment.

I e-barometern konstateras att den inte bara är nya branscher i e-handel som växer utan även mogna, tunga och etablera kategorier ser starka tillväxttal.

Svenska e-handlare säljer framförallt till Norge och Finland följt av Danmark, Tyskland och Storbritannien.

Sju av tio svenskar använde mobiltelefonen i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015. 40 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18 till 79 år e-handlar varor minst en gång per månad vilket är en ökning med 5 procent fler jämfört ett år sedan.

E-handelskunderna vill naturligtvis få varaorna levererade så snabbt som möjligt och de flesta föredrar enligt barometern att få varorna levererad till ett utlämningsställe, 37 procent av de tillfrågade, följt av att få varan till postlådan samt hemlevererad på kvällstid.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094