Boomerang tänker nytt
Ny företagsplattform och kollektionskoncept ska lyfta Boomerang. Därtill satsar det 40-årsjubilerande modeföretaget med att öppna butiker i Sverige, Kina och Norge. Nära 20 ytor i Kina ska öppnas under de närmaste åren.
– Nu lägger vi grunden för vår expansion den kommande 5-årsperioden. Jag är otroligt stolt över vårt team och den förändringsresa som vi åstadkommit på kort tid. I år kommer vi se ett modernt och uppdaterat uttryck i kollektionerna, 3 nya butiker som öppnar och 2 nya marknader. Nu fokuserar vi med full kraft på att driva affären vidare, både i traditionella och digitala kanaler, säger vd Sofia Bothelius i ett pressmeddelande.
Nya marknader för Boomerang blir Norge och Kina där långsiktiga samarbeten tecknats med enligt företaget starka partner. I vår öppnar en 257 kvadratmeter stor shop-in-shop i shoppinggallerian WuKeSong Zhuo Zhan i Peking. Planen är att öppna 18 shop-in-shops under de närmaste åren i större städer med fokus kring Pekingområdet.
Livsstilsföretaget menar också att tillväxtmöjligheter även finns på flera mellaneuropeiska marknader på längre sikt.
Boomerangs omedelbara tillväxt ligger enligt modeföretagets egenägda kanaler och i mitten av mars öppnar en 160 kvadratmeter stor butik i markplan på det nya modestråket i Gränby Centrum i Uppsala. Den 6 april öppnas en butik om 151 kvadratmeter i shoppingcentrumet Femman i Göteborg och senare i år öppnar också en ny butik i Hansa-gallerian i Malmö.
Under året introduceras ett nytt inredningskoncept i naturmaterial och i en grå-blå färgpalett med industriella inslag och möbler från svenska formgivare.
Boomerang har gjort förluster de senaste åren och omsatte enligt Habits marknadssiffror 110 miljoner kronor 2014 med ett rörelseresultat om -18,4 miljoner kronor.
Läs en intervju med vd Sofia Bothelius i kommande nummer av Habit.