Moderådet gick med förlust
Räkenskapsåret 2014/2015 slutade med en förlust på 1,3 miljoner kronor. – Det var absolut tufft, säger vd Elin Frendberg till Habit.
– Det var ett år med stora förändringar. Vi gjorde extremt mycket: bytte namn, lokal och personal. Jag kom in som ny vd under året. Det tog ett tag att få den nya organisationen på plats, säger hon till Habit, och betonar att Swedish Fashion Council inte är ett vinstdrivande företag.
2014/2015 var även ett städår. Aktiviteter och produkter plockades bort från verksamheten, till exempel tidningen Stockholm Fashion Magazine som gavs ut under modeveckorna. Även en del guider lades ned.
Hur klarar ni förlusten på över 1 miljon kronor?
– Vi har ett upparbetat kapital sedan tidigare. Dessutom har vi en bra styrelse som tänker långsiktigt och som vi har väldigt bra relation med, säger Elin Frendberg.
Det pågående räkenskapsåret, 2015/2016, ser betydligt bättre ut, enligt Frendberg.
– Det ser väldigt bra ut. Bland annat inriktar vi oss mer mot kunskapsbiten med omvärldsanalyser där vi ökar enormt. Dessutom har vi förändrat arbetet med rapporter för att lyfta nivån. Vi har också accelererat hållbarhetsarbetet.