23948sdkhjf

Trycket från e-konsumenterna ökar

Högre krav på köpupplevelse, service samt valfria och snabba leveranser ökar pressen på e-handlarna och logistikföretagen.
Åtta av tio svenska e-handelskonsumenter tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt och när de ska få sin leverans. Men samtidigt visar E-barometern att bara fem av tio i dag kan välja leveranssätt. Vanligast är ”click and collect”, det vill säga leverans via utlämningsställen, butik eller paketautomat. Personliga hemleveranser är fortsatt ovanliga, endast 5 procent får sina varor direkt till dörren dagtid och 1 procent kvällstid. 22 procent av hemleveranserna sker till brevlådan. Över 80 procent vill vid köpet få datum för leveransen.

Konsumenterna har över tid har blivit allt otåligare vad gäller leveranstider. Majoriteten, 55 procent, vill ha sin vara inom en till tre dagar. Dock ”överlevererar” företagen eftersom den verkliga leveranstiden är snabbare än konsumenternas förväntningar, enligt rapporten från Postnord och Svensk Digital Handel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063