Bunge: ”Jag är mycket nöjd”
Björn Borgs omsättning ökade med 21 procent under första kvartalet.
Bolagets omsättning uppgick under perioden januari–mars till 158 miljoner kronor jämfört med 131 miljoner för motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet ökade till nästan 14 miljoner kronor (12,8). Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 15 procent. E-handeln fortsätter starkt och ökade med 103 procent. Bruttovinstmarginalen minskade till 50,0 procent (53,6), vilket enligt bolaget förklaras av bland annat ökad prispress på marknaden.
Bolagets vd Henrik Bunge konstaterar i rapporten att utvecklingen i Sverige, Storbritannien, Finland och Nederländerna är god medan det går sämre i Norge och Belgien. Ökningen i de tre förstnämnda länderna förklaras av tillväxt hos befintliga kunder samt att distribution av underkläder inom sporthandeln har breddats. Försäljningsmålet för sportkollektionen infriades dock inte under kvartalet.
Henrik Bunge tillträdde i augusti 2014 som vd. Affärsplanen Northern Star som Bunge står bakom innebär att bolaget år 2019 ska nå en omsättning på 1 miljard kronor. Det ska bland annat ske genom ökade volymer på underkläder och ökad distribution av sportkläder. Bolaget kommunicerade i veckan att det har förvärvat resterande 20 procent av det brittiska dotterbolaget Björn Borg UK. Björn Borg kommer även att ta kontroll över distributionen i Benelux efter att ha sagt upp avtalet med Baseline B.V. Det sker först i november 2019.