23948sdkhjf

Tiger-designer lanserar eget varumärke

I höst lanserar modedesignern Christian Lippich första kollektionen under ett eget varumärke, Dailyroutine.
Dailyroutine är namnet på modedesignern Christian Lippich, med ett förflutet bland annat som herrmodesigner hos Tiger of Sweden, egna varumärke som lanseras i höst. Namnet är sprunget ur ett låtnamn av Animal Collective och åtminstone till en början så är det ett herrmodevarumärke. Konceptet ska omfatta två huvudkollektioner per år och två mindre i säsong.

Vad står Dailyroutine för?

– Grundidén är att arbeta utifrån ett garderobstänk med plagg som ska fungera under sju dagar. Vilken look man vill och behöver ha under en vecka skiftar. Jag har valt att göra hela, sammanhållna kollektioner med allt från t-shirts och stickat till skjortor, kavajer, byxor och ytterplagg med hög modegrad. Jag ville inte snäva in mig på en produktgrupp utan erbjuda en sammanhållen kollektion med plagg att matcha och viktiga grundstenar i en bra garderob för en modemedveten kille.

Första kollektionen kommer i höst, kan du beskriva den?

– Här finns allt från bas och mer formella plagg till plagg med hög modegrad. Den kan förefalla vara ganska traditionellt maskulin med tunga material och tydlig militär inspiration. Jag har arbetat mycket med tekniska tyger för att mixa upp det mer formella, den sportiga looken är viktig för mig. Samtidigt har jag medvetet arbetat med olika skärningar och passformer för att också bryta med och ifrågasätta det traditionellt maskulina. Mycket ligger också i hur plaggen stajlas och vilken look som bäraren vill ha just den dagen. Jag har också gått ifrån den supersmala passformen som jag tycker nästan har blivit en norm för en lite vidare silhuett särskilt när det gäller byxan.

Läs en längre intervju med Christian Lippich i Habit nr 4 som är ute nu.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062