23948sdkhjf

Urb-it växer med modevarumärken

Ytterligare ett modeföretag har anslutit sig till nya leveranstjänsten Urb-it som utmanar de befintliga logistikföretagen.
Konkurrensen ökar inom logistikbranschen. Urb-it, som har varit igång under ett och ett halvt år, har nu Best of brands, Day Birger et Mikkelsen, Gina Tricot och nu senast Dagmar som kunder inom modebranschen.

Urbits vd och en av grundarna, Mats Forsberg , ser dock inte Urb-it som ett logistikföretag utan vill i stället vara en förlängning till butikerna. I dagsläget finns Urb-it i Stockholm, Paris och i London ska verksamheten komma igång under kvartal tre eller kvartal fyra. Amsterdam är på gång. Ett 30-tal storstäder i Europa har analyserats av företaget.

– Vår vision är att finnas i 200 städer, säger Mats Forsberg, som häromdagen lanserade ett samarbete med Volvo, där kunderna kan få sina varor levererade direkt till bakluckan.

Leveranserna sker med så kallade urbers, personer som levererar varorna med antingen tunnelbana, till fots eller med cykel.

Mats Forsberg beskriver den nya tjänsten som ett nytt ekosystem och som en viktig del i konsumentupplevelsen.

– Konsumenterna har alltid fått anpassa sig, vilket inte håller längre. Omnikanal, som det talas vitt och brett om, handlar om att möta konsumenten på konsumentens villkor oavsett var man befinner sig. Och allt fler är villiga att betala mer för att få varan levererad.

Forsberg understryker att en tjänst som Urb-it är en del av den stora digitaliseringen av fysiska butiker.

– Konsumenterna vill ha sina varor här och nu eftersom man har ont om tid. Men det handlar inte bara om snabbhet, man vill veta exakt när man får varan.

Genomsnittstiden på leveranser från Urb-it är 34 minuter. Cirka 5 000 leveranser har utförts hittills.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082