Minskad lönsamhet gäckar handeln
Tron på framtida försäljningsökning är positiv, men prognosen för lönsamheten är bekymmersamt låg, enligt Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
– Vädret har betydelse för handelns försäljning under sommaren. Handlare som säljer dagligvaror föredrar en solig sommar medan sällanköpsvaruhandlarna föredrar moln, säger Jonas Arnberg .
En klar majoritet av handlarna, 67 procent, tror att de kommer att ha oförändrad personalstyrka i den egna butiken under de kommande tre månaderna, jämfört med motsvarande period förra året.
Synen på lönsamhet försämras något för detaljhandeln i stort jämfört med förra månaden.
Över 60 procent av handlarna bedömer att lönsamheten kommer att minska, enligt rapporten.
Framtidsindikatorn landar därmed på –21, samma nivå som i föregående månads mätning.
Handelsbarometern är Svensk Handels indikator på framtidsförväntningarna i handelns företag. Framtidsindikatorn väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling, nyanställningar och lönsamhetsutveckling. Ett negativt värde indikerar att andelen handlare som har dyster framtidstro är större än andelen handlare som är optimistiska inför den kommande tremånadersperioden.