23948sdkhjf

Uppåt för Inditex

Den spanska modekoncernens försäljning ökade med 12 procent under årets första kvartal.
Modekoncernen Inditex, med åtta koncept som bland andra Zara, Massimo Dutti, Stradivarius och Uterque, nettoomsättning steg med 12 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, februari till april. Den jämförbara försäljningen ökade enligt koncernen på samtliga marknader. Nettoförsäljning uppgick till 4,9 miljarder euro och nettovinsten landade på 554 miljoner euro vilket var en ökning med 6 procent.

Koncernen har nu försäljning på 91 marknader och öppnade under kvartalet butiker i Aruba, Nicaragua och Paraguay. De åtta koncepten öppnade 72 butiker på totalt 31 marknader under kvartalet och butiksbeståndet uppgick vid utgången av kvartalet till totalt 7 085 butiker. I pressmeddelandet framgår att koncernen nu accelererar satsningen på e-handel och internationell expansion. Under kvartalet öppnade en flagkeppsbutik för Pull & Bear i Stockholm. Under perioden 1 maj till 13 juni, i det innevarande andra kvartalet, har omsättningstillväxten fortsatt och koncernens försäljning ökade under perioden med 15 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078