23948sdkhjf

Så gick koncernens koncept

Brothers och Polarn O Pyret ökar medan Departments and stores visar en fallande omsättning.
Starkast gick Polarn O Pyret. Under det tredje kvartalet, mars–maj, ökade barnklädeskedjan till en omsättning på cirka 143 miljoner kronor, jämfört med 133 under motsvarande period i fjol. Ökningen härleds under april–maj till verksamheten i Finland, Kids Company Oy, som koncernen förvärvade 51 procent av i mars i år. Rörelseresultatet sjönk från –9 miljoner kronor i fjol till nästan –12 miljoner.

Konceptet Brothers ökade försäljningen marginellt, från 130 miljoner kronor under mars–maj 2015 till 131 miljoner. Rörelseresultatet stärktes till 11 miljoner kronor jämfört med 1 miljon.

RNB:s vd, Magnus Håkansson, benämner Brothers utveckling som ”urstark” och syftar till bland annat ökade marknadsandelar på både den svenska och finska marknaden. Magnusson tror att e-handeln kommer att vara en av byggstenarna för utvecklingen framgent.

Departments and stores som omfattar NK i Stockholm och Göteborg, RNB:s tredje affärssegment, minskade omsättningen till 215 miljoner kronor jämfört med fjolårets 223 miljoner. Under kvartalet har NK i båda städerna drabbats av vikande besökssiffror för andra kvartalet i rad, skriver Håkansson i en kommentar. Rörelseresultatet stärktes till nästan 11 miljoner kronor från fjolårets 10 miljoner.

Läs också: Så gick koncernens koncept

Läs också: RNB släpper nytt e-handelskoncept

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062