Så gick koncernens koncept
Brothers och Polarn O Pyret ökar medan Departments and stores visar en fallande omsättning.
Konceptet Brothers ökade försäljningen marginellt, från 130 miljoner kronor under mars–maj 2015 till 131 miljoner. Rörelseresultatet stärktes till 11 miljoner kronor jämfört med 1 miljon.
RNB:s vd, Magnus Håkansson, benämner Brothers utveckling som ”urstark” och syftar till bland annat ökade marknadsandelar på både den svenska och finska marknaden. Magnusson tror att e-handeln kommer att vara en av byggstenarna för utvecklingen framgent.
Departments and stores som omfattar NK i Stockholm och Göteborg, RNB:s tredje affärssegment, minskade omsättningen till 215 miljoner kronor jämfört med fjolårets 223 miljoner. Under kvartalet har NK i båda städerna drabbats av vikande besökssiffror för andra kvartalet i rad, skriver Håkansson i en kommentar. Rörelseresultatet stärktes till nästan 11 miljoner kronor från fjolårets 10 miljoner.
Läs också: Så gick koncernens koncept
Läs också: RNB släpper nytt e-handelskoncept