Magnus Månsson till Gina Tricot
Modekedjan hämtar vd från Nelly.
Magnus Månsson som har varit vd för Nelly sedan 2012 lämnar sin tjänst och ska i stället leda Gina Tricot.
– Han har en lång och relevant bakgrund inom mode och sport. Nellys kundgrupp ligger verkligen nära Gina Tricots, säger Gina Tricots styrelseordförande Paul Frankenius till Habit. Inte minst hans e-handelskompetens är viktig, så kombinationen passar oss väldigt väl.
Omnichanel anser Paul Frankenius är det mest intressanta för modemarknaden i dag. Därför är Magnus Månsson rätt person för Gina Tricot, säger han.
– Hastigheten och behovet av att jobba både med butik och online och att utveckla omnichanel ökar hela tiden. E-handeln i Sverige står för under 10 procent av omsättningen inom mode. Vi bedömer att tillväxten ligger här. Vi behöver definitivt växa och utveckla oss vad gäller omnichanel.
Vad står på Magnus Månssons och Gina Tricots agenda nu?
– Vi håller på att utveckla hela bolaget. Gina har haft några svaga år. Nu bygger vi en plattform för att utveckla bolaget och vi tycker att Magnus Månsson är relevant för uppdraget. Vi ska fokusera på våra styrkor, säger Paul Frankenius.
Magnus Månsson har sex månaders uppsägningstid hos Nelly.
– Han tillträder efter att han har avslutat sitt uppdrag för Nelly. Därmed kan vi inte ange något exakt datum. Under tiden har Gina en väl fungerande organisation och ledningsgrupp på plats, säger Paul Frankenius.
Magnus Månsson efterträder Göran Bille som var vd för Gina Tricot från september 2014 till februari i år.