Zalando vill bli mer nordiskt
Försäljningen ökade med 25 procent under det andra kvartalet och vinsten ökade. Nu kan nordiska konsumenter förvänta sig högre grad av lokalanpassning.
Rörelseresultatet före räntor och skatter mer än fördubblades till 80,9 miljoner euro, att jämföra med 30,2 miljoner euro under det andra kvartalet förra året.
Bolagets ledning beskriver första halvåret som ”enastående med stark tillväxt och lönsamhet”.
– Vi är mycket stolta över vårt halvårsresultat. Det speglar ett starkt kundmomentum. Trots pågående investeringar i vår långsiktiga tillväxtstrategi, så visar vår affär ökad styrka och lönsamhet, kommenterade Zalandos Rubin Ritter .
I juni i år hade gruppen 18,8 miljoner aktiva kunder. Det ska jämföras med 16,4 för ett år sedan. De handlar inte för mer varje gång, men de handlar oftare. Den procentuella tillväxten har bromsat in något för kärnmarknaderna Tyskland, Österrike och Schweiz.
– Det är normalt med tanke på den storlek företaget redan har i dessa marknader. Det är till och med remarkabelt att vi fortfarande växer i en sådan takt, att vi ser en tillväxt på nästan 15 procent också här, kommenterar bolagets nordiska kommunikationschef Sigrid Dalberg-Krajewski och fortsätter:
Zalando räknar med fortsatt stark tillväxt under det innevarande räkenskapsåret med en tillväxt på 20–25 procent.
– Givet vårt starka andra kvartal, har vi ökat vår indikation för helåret till en justerad rörelsemarginal på 4,0 till 5,5 procent, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.
Framöver kommer konsumenterna att se ett större utbud mer av varumärken som Tiger of Sweden, Filippa K, Somsø & Samsø, Whyred, Nudie och By Malene Birger.
Ylva Åkesson/ Dagens Handel