23948sdkhjf

Minimarket startar om

Modevarumärket Minimarket existerar i ny form. Grundarfamiljen Elvestedt står nu som ensam ägare av bolaget och har förvärvat rättigheterna till varumärket. En ny affärsmodell har implementerats och företaget ska arbeta med färre återförsäljare och med ett nytt kollektionstänk.
Minmarket gör omstart i ny ägarform och med ny affärsmodell. I skrivande stund heter bolaget Sofie Elvestedt och är en enskild firma men under hösten ska bolagsformen ändras till aktiebolag och bli Elvestedt corp längre fram. I det bolaget ska Sofie Elvestedt verka som vd. Även systrarna och medgrundarna Jennifer och Pernilla Elvestedt ska även fortsatt arbeta aktivt i det nya bolaget.

Från det nya bolaget har varor levererats ut på försommaren och nu har även höstkollektionen börjat levererats ut till utvalda återförsäljare. Sedan förvärvet av varumärket i början av juni har arbetet med att sätta en ny struktur och organisation pågått. Aktiebolaget bakom det tidigare Minimarket försattes i konkurs i februari i år efter 10 år.

Det nya sättet att arbeta på handlar också om att Sofie Elvestedt ser nya behov i modebranschen än för tio år sedan.

– Slutkunden bryr sig inte om kollektionsuppdelning, däremot vill man på att ha nyheter oftare. Med tätare kollektions-drop kan man vara mer direkt i sitt skapande, något vi ser fram emot. Vi öppnar också dörren för fler kreativa samarbeten och konsultjobb, något vi tidigare inte haft tid att ta oss an, säger Sofie Elvestedt till Habit.

Sofie Elvestedt menar att det finns en problematik med många reor och sample sales som vattnat ut varumärken generellt och vant slutkunden vid att kunna vänta och köpa billigare. Genom att inte producera mer än det som ska leveras och dessutom endast sälja till en hårt kontrollerad skara butiker räknar företaget att varorna ska ta slut snabbt. Slutkund måste känna att de ska handla på fullpris då man inte kan räkna med att varorna finns tillgängliga på rea, menar Sofie Elvestedt.

– Vi har en bra sits att utgå ifrån. Nu är vi ensamma ägare och ska satsa på att arbeta närmare och med ett färre antal återförsäljare. Hela kollektionstänket är nytt med mindre kollektioner som ska levereras ut oftare - till en början prövar vi var åttonde vecka. Våra återförsäljare är med och bollar detta och vi utvecklar tillsammans en strategi som är bra för oss båda, säger Sofie Elvestedt.

Målsättningen är också att få en jämnare arbetsbörda och cashflow, inte bara för dem som modeföretag, utan även för producenterna och för butikerna som inte behöver vänta så länge efter orderläggning på att plaggen ska levereras. De nya kollektionerna ska innefatta kläder men även accessoarer som hattar och snart även skor. Initialt ska Minimarket arbeta med återförsäljare, som de också tidigare haft, som Åhléns, Grandpa, Sneakersnstuff, Kii, Amazing Seven, Mojo Independent store, Nääs, NK skor samt Wos. Ytterligare butiker tillkommer vid släppet i november/december, men i skrivande stund kunde inte Sofie Elvestedt nämna dessa.

– Då vi är restriktiva med att ta in kapital i det nya bolaget har vi begränsat produktionen till de likviditetsförutsättningar det nya bolaget själv kan frambringa, säger Sofie Elvestedt till Habit.

Läs även: Minimarket lägger ned verksamheten
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053