Ökad försäljning för Björn Borg
Sportmodeföretaget ökar försäljningen i den egna e-handelskanalen medan de fysiska butikerna tappar i omsättning. Samtliga marknader undantaget Norge utvecklas enligt bolaget väl.
Resultat efter skatt uppgick till –2,2 miljoner kronor vilket var i linje med i fjol då resultatet landade på –2,3 miljoner kronor. Effektivare produktflöden med nedkortade ledtider och tidigare leveranser av varor är en del i grunden till omsättningsökningen skriver bolaget i rapporten.
– Under kvartalet har vi enligt plan stärkt vår position inom sport och sportkläder hos framförallt vår manliga målgrupp. Vid en av våra slutkonsumentundersökningar så vill 25 procent av alla tillfrågade konsumenter handla sportkläder av oss, och i både Holland och Norge så rankas vi som 4:a bland män. Vi lyckas samtidigt bibehålla vår starka position inom underkläder för män, där vi fortsatt är 1:a på samtliga fokusmarknader, säger vd Henrik Bunge i en kommentar.
Även om intresset för sportkläder ökar så är det enligt bolaget även fortsatt underkläder och skor som driver tillväxten.
Samtliga marknader utvecklas enligt rapporten väl med undantag för Norge där omsättningsutvecklingen beskrivs som svag. Det härrör enligt bolaget till att distributören lagerjusterat och att inköpen därmed varit lägre.
Försäljningstillväxten sker i bland annat den egna e-handeln, en ökning med 15 procent, medan de egna fysiska butikerna har tappat i omsättning.
Tillväxten sker även fortsatt på de största marknaderna Sverige, Holland och England men även Danmark, Finland och Belgien utvecklas enligt bolaget väl medan mindre marknader fortsätter att tappa. Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till 40 varav egna 21 är egna. Under kvartalet öppnade en butik i Norge och en stängde i Belgien.