Nätjätten avslutar visningsvecka med shopping
Den traditionella modevisningsformen mötte retail à la 2016, när näthandelsjätten Zalando igår avslutade modevisningsveckan i Stockholm.
Äran att avslutningsvisa på Fashion week Stockholm på stora catwalken på Berns fick denna gång tyska nätmodejätten Zalando. Och man gjorde det inför fulla hus; en festklädd publik av mestadels unga kvinnliga slutkonsumenter.
Medieprofilen Sofi Fahrman guidade genom höstens teman. Direkt efteråt rullades klädhästarna upp på catwalken, skorna ställdes upp till försäljning jämte beställningsterminaler för den som kände shoppingsuget efter visningen och inte ville skanna in streckkoden direkt i telefonen.
Zalandos Sverigechef Kenneth Melchior förklarar för Dagens Handel varför Zalando storsatsar i Stockholm.
– Vi vill jobba lokalt och visa fysisk närvaro på våra marknader och verka för att öppna upp modevärlden för konsumenten. Att ha publika modevisningar är en del i detta, säger han och fortsätter:
– För oss är det även ett sätt att komma närmare våra kunder och att bjuda in dem till en modevecka som traditionellt sett är förbehållen industrin och en exklusiv skara modeprofiler.
Motsvarande visning har Zalando också gjort i Köpenhamn.
– Både Köpenhamn och Stockholm är modestäder att räkna med, och detta är mycket tack vara en modemedveten befolkning, säger Kenneth Melchior.
Ylva Åkesson/ Dagens Handel