Ökad försäljning för IC Group
Omsättningen ökade med en procent jämfört med föregående år.
2 665 miljoner danska kronor (2 638), och redovisade ett rörelseresultat på 306 miljoner, vilket är det högsta under de senaste fem åren. Trots det uppnådde inte koncernen uppsatta mål. Hur mycket varje varumärke omsatte redovisas inte.
Ljuspunkterna under året är e-handeln som bidrog till koncernens totala omsättningstillväxt, skriver bolaget som också konstaterar att utvecklingen från fysisk handel till näthandel kommer att fortsätta – i synnerhet vad gäller varumärken inom premiumsegmentet, där koncernen verkar.
En omstrukturering inom Peak Performance påverkade omsättningen och rörelseresultatet negativt. Tiger of Sweden genererade tillväxt trots lägre trafik i de egna butikerna. E-handeln och sju nya butiker under räkenskapsåret bidrog till ökad försäljning.
Vad gäller By Malene Birger skriver bolaget att varumärket ska lägga kraft på internationell expansion och inom ramen för designen arbeta mot en mer kommersiell agenda: minska kollektionernas komplexitet, stärka viktiga produktkategorier och öka andelen basprodukter.
Under räkenskapsåret planeras för totalt 10–15 nya butiker.