23948sdkhjf

Mode i topp i e-handeln

Kläder och skor är även fortsatt mest populära kategorin inom e-handeln, enligt e-barometern för årets andra kvartal. Trots tuffa jämförelsesiffror så ökade försäljningen med 6 procent i e-modehandeln under kvartalet.
Kläder och skor hade en tillväxt om 6 procent, trots starka jämförelsetal, under årets andra kvartal och är fortsatt populäraste varorna inom e-handeln och stod för 36 procent av inköpen under andra kvartalet, april till juni, enligt e-barometern från Post Nord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Hittills i år har försäljningen av kläder i e-handeln ökat med 8 procent. En tydlig topp under kvartalet noterades i maj. Men blandat sommarväder väntas slå mot handeln i juli och augusti som går utanför rapportens mätperiod.

Två av tre svenskar, 67 procent, gjorde inköp i e-handeln under andra kvartalet. Inte oväntat blir mobilen ett allt viktigare inköpsverktyg och var femte svensk gjorde i snitt ett inköp med hjälp av mobilen under kvartalet och var fjärde inköp i en webbutik går nu genom mobilen.

Den totala e-handelns tillväxt hamnar på 18 procent för årets andra kvartal. Totalt väntas e-handeln omsätta 58,1 miljarder kronor 2016.

Draglok i e-handeln under årets andra kvartal är bygghandeln, livsmedelshandeln och sport- och fritidshandeln. Den senare har haft en genomsnittlig 30-procentig tillväxt under de senaste fyra kvartalen och räknas till snabbväxaren inom e-handeln. Under årets andra kvartalet 2016 ökade tillväxten med 29 procent och hittills i år har försäljningen ökat med 28 procent i sport- och fritidshandeln på nätet.

E-handelsköpen från utlandet ökar och 21 procent handlade från utländska sajter i framförallt Storbritannien, Tyskland, USA och Kina. Även här är kläder och skor populäraste varorna och stod för 28 procent av inköpen. Billigare eller varor som inte finns inom landet är drivkraften till att konsumenterna söker sig till utländska aktörer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062