23948sdkhjf

Sverige hett som shoppingresmål

Shoppingturismen ökade i Sverige 2015, enligt en ny rapport från Svensk Handel.
Shoppingturismen ökade med 8,7 procent under 2015 och utländska besökare konsumerade för 52 miljarder kronor i Sverige i fjol, enligt en rapport om shoppingturism signerad Svensk Handel. Organisationen bedömer att det finns stor potential inom sällanköpshandeln att attrahera utländska besökare. I dag står de för 61 procent av inköpen i sällanköpshandeln medan svenska fritidsresenärer står för resterande del av kakan.

–Handeln har stora möjligheter att bättre ta tillvara den möjlighet som utländska besökare innebär. En utländsk besökare lägger nästan halva sin reskassa i handeln. Här finns nya intäkter att hämta, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Sedan år 2000 har shoppingturismen i Sverige ökat med 129 procent och omsättningen har ökat från 9 till 12 procent under samma period. Denna tillväxt motsvarar 44 miljarder kronor. Om det fortsätter i samma takt så väntas shoppingturismen omsätta 63 miljarder 2020.

Flest besökare har Sverige från grannländerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079