23948sdkhjf

Motig höststart för H&M

Varm höst utmanar klädkoncernen som dock levererar en rapport för tredje kvartalet där försäljningen ökade med 8 procent. Stark dollar påverkar resultatet negativt och dyra investeringar i it och nya koncept belastar resultatet. Nästa år väntas lansering av ett eller två nya varumärken.
Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal uppgick till 48 982 miljoner kronor i lokala valutor och exklusive moms vilket var en ökning med med 8 procent. Omräknat till svenska kronor ökade försäljningen med 6 procent till 56 802 miljoner kronor. Rörelseresultatet för kvartalet landade på på 6.247 miljoner och resultatet före skatt uppgick till 6.301 miljoner. Rörelsemarginalen blev 12,8 procent och bruttomarginalen låg på 54 procent.

Koncernen skriver i rapporten att resultatet under tredje kvartalet påverkats negativt främst av ökade prisnedsättningar men även av högre inköpskostnader till följd av dyrare amerikansk dollar. Under innevarande höst lanseras e-handeln för H&M i Kanada samt Sydkorea och koncernen kommer med 11 nya marknader erbjuda onlinehandel på 35 marknader vid utgången av året.

Koncernens försäljning inklusive moms under september 2016 beräknas öka med 1 procent i lokala valutor jämfört med samma månad föregående år. Milt väder som försenat höststarten påverkar försäljningen negativt. Under innevarande räkenskapsår planerar koncernen ett tillskott om totalt 425 butiker. Under fjärde kvartalet väntar 214 nya butiker. Tre nya marknader öppnar under året; Puerto Rico, Cypern och Nya Zeeland. Under nästa år väntar bland annat Colombia, Island och Kazakstan som nya marknader, därtill väntar flera nya e-handelsmarknader. I rapporten skriver koncernen att ett eller två nya varumärken ska lanseras under 2017 och att stora investeringar i verksamheten, bland annat inom IT och utvecklandet av nya varumärken, belastar resultatet.

För årets första nio månader uppgick omsättningen exklusive moms till 139 547 miljoner kronor vilket var en ökning med 7 procent. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 16 630 miljoner kronor för de första nio månaderna och resultatet efter skatt uppgick till 12 722 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079