Svag utveckling för MQ
”Resultatet har inte utvecklats på det sätt vi önskar”, skriver bolaget i bokslutskommunikén för det brutna räkenskapsåret 2015/16. Nettoomsättningen ökade dock rejält under fjärde kvartalet.
Bruttomarginalen gick ned till 49,9 procent från 53,3 procent för samma kvartal i fjol. Resultatet efter skatt landade på 27 miljoner kronor jämfört med 36 miljoner kronor för fjärde kvartalet2015.
I rapporten skriver bolaget att året varit intensivt, med nytt butikskoncept, förvärv av modekedjan Joy och omställning till mer digital försäljning och kommunikation, men resultatmässigt inte helt tillfredsställande.
"Utifrån vår tydliga omnichannelstrategi intensifierar vi nu den digitala satsningen. Kulturellt och organisatoriskt ställer vi om inför en mer digital framtid och ett led i det är att vår Omnichannelchef även tagit över ansvaret för marknadsavdelningen. Under 2016/2017 kommer samtliga MQ-butiker att få tablets/läsplattor för onlineshopping i butiken", skriver vd Christina Ståhl i rapporten.
Därtill har nedläggningen av den norska verksamheten påbörjats och under fjärde kvartalet stängde butiken i Drammen. Under året har MQ öppnat fyra nya butiker, bland annat en i Mall of Scandinavia.
Omsättningen för det brutna räkenskapsåret 2015/2016 uppgick till nära 1,7 miljarder kronor, vilket var en ökning med 8 procent. Den jämförbara försäljningen för helåret ökade med 1,7 procent. Bruttomarginalen uppgick till 54,0 procent jämfört med 55,8 procent. Rörelseresultatet uppgick till 121 miljoner kronor jämfört med 158 miljoner kronor. Det motsvarade r en rörelsemarginal på 7,2 procent, en nedgång från 10,2 procent. Resultat efter skatt uppgick till 95 miljoner kronor jämfört med 120 miljoner kronor föregående räkenskapsår.