Stärkt Kappahl
Försäljningen ökade både under fjärde kvartalet och för helåret. ”Vi har kvitto på att våra insatser börjar ge effekt och vårt arbete med att utveckla verksamheten fortsätter nu i oförminskad takt”, skriver vd Danny Feltmann i rapporten.
Bruttomarginalen ökade med 0,6 procent till 58,0 procent under kvartalet och rörelseresultat på 99 miljoner kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret och rörelsemarginalen landade på 7,9 jämfört med 4,5 procent för samma kvartal i fjol. Resultatet före skatt blev 15 miljoner kronor jämfört med 65 miljoner kronor för fjärde kvartalet i fjol.
För helåret ökade försäljningen med 3,0 procent till 4 724 miljoner kronor jämfört med 4 588 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 och den jämförbara försäljningen ökade med 2,7 procent. Bruttomarginalen ökade med 1,7 procent till 61,8 procent för helåret och rörelseresultatet landade på 350 miljoner kronor för helåret, september 2015 till augusti 2016 jämfört med 198 miljoner kronor föregående år. Rörelsemarginalen blev 7,4 procent för året.