Ett Spotify för modebranschen
Nya Nordenchefen Kenneth Melchior om Zalandos resa och planer på att koppla ihop e-handeln med lokala fysiska butiker. Och därtill verka mer lokalt.
Kenneth Melchior , Zalandos nya Nordenchef, pratade på Modebranschens Dag på onsdagen om att knyta ihop fysiska butiker och e-handel för att bättre, närmare och snabbare serva kunderna. Han berättade om Zalandos resa till dagens 3 miljarder i omsättning, 18 miljoner kunder och 60 miljoner besök i månaden. För dagen pågår ett pilotprojekt med tio fysiska butiker i Tyskland men avsikten är att växa med fler.
Tanken är att utnyttja lager som finns hos butiker, leverantörer och Zalando för att bygga en stark plattform och komma så nära och snabbt ut till kunderna. Handel går genom en plattform men varan skickas från där den finns.
Med tanke på att så mycket av handeln, 90 procent, fortfarande sker offline så finns en enorm potential och med rätt teknik att bygga ännu starkare plattform och sammanföra världarna, menar Kenneth Melchior. Zalando räknar med att det har 1 procent av modemarknaden i Europa i dag och vill ta raska kliv mot 5 procent.