Förbättrad lönsamhet för Sportamore
Nätsporthandlarens lönsamhet förbättrades under tredje kvartalet och försäljningen fortsätter att öka men inte i samma snabba takt.
I rapporten skriver bolaget att den goda utvecklingen sker på samtliga nordiska marknader. Under tredje kvartalet startade bolaget outlet-verksamhet liknande den som sedan tidigare finns i Sverige i Norge, Danmark och Finland.
Hittills i år, 1 januari till 30 september uppgår nettomsättningen till 456,9 miljoner kronor (367,8), försäljningen ökade därmed med 24 procent jämfört med 46 procent under samma period i fjol. Rörelseresultatet för perioden uppgick till 4,3 miljoner kronor (-38,4). I rapporten skriver bolaget att resultatförbättringen härrör primärt från förbättrade bruttomarginaler och minskade marknadsföringskostnader i relation till omsättning. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 17,7 miljoner kronor. (-19,9) .
"Sportamore visar i det tredje kvartalet kraftigt förbättrad lönsamhet samtidigt som bolaget fortsätter växa. Denna utveckling ligger helt i linje med vårt fokus på fortsatt tillväxt under lönsamhetsförbättring”, kommenterar vd Johan Ryding utfallet i delårsrapporten.
I rapporten skriver bolaget också att vädret är en utmaning generellt för branschen med lägre efterfrågan på höst- och vintervaror då behovet inte funnits men att bolaget ändå ökat försäljningen under kvartalet.
Den aktiva kundstocken uppgår enligt bolaget till drygt 650 000 aktiva kunder och många är frekvent återkommande, 40 procent återkom efter mindre än 90 dagar för nya köp.Kassaflödet förväntas fortsatt stärkas på årsbasis, dock kommer kassaflödet också fortsättningsvis uppvisa tydliga säsongsvariationer och det fjärde kvartalet kommer att påverkas av de stora inflödet av varor under tredje kvartalet .
Under perioden har bolaget tecknat hyresavtal för en helt ny logistikanläggning i Eskilstuna dit bolaget flyttar och startar upp under sommaren 2017.