Mild september påverkade XXL
Norgemarknaden står ut med ett starkt resultatet under tredje kvartalet. Butiksexpansionen fortsätter med upp till 12 nya butiker 2017 och ny marknad blir Österrike.
I rapporten skriver sporthandelsjätten att försäljningen drivs av nya butiker och ökande e-handel. Den jämförbara försäljningen ökade med 4 procent under kvartalet. XXL konstaterar att september med ovanligt milt väder var en utmaning och påverkade den jämförbara försäljningen och bruttomarginalen på samtliga marknader.
Under tredje kvartalet öppnade en butik i Norge och XXL har även för avsikt att ta konceptet till Österrike, två kontrakt är tecknade, och kedjan räknar med att öppna minst en butik i landet under nästa år och samtidigt lansera e-handel för marknaden. I rapporten beskrivs Österrike som attraktiv med fyra tydliga säsonger och med ett detaljhandelsklimat som liknar de nordiska marknaderna.
Totalt är nio kontrakt signerade för nya butiker nästa år och målet är att öppna mellan nio till tolv butiker 2017. Under 2016 har tolv butiker öppnats eller ska öppnas; sju i Norge, två i Sverige och tre i Finland.
Med satsning på fler butiker och utbyggd e-handel så ska sportkoncernen satsa på centrallagret i Norge som ska utökas ytmässigt. Totalt beräknar koncernen att investeringskostnaderna för förbättrad logistik och lager ska uppgå till 50 till 65 miljoner norska kronor under innevarande år.