Mode lockade under Black Friday
Shoppingfenomenet ser ut att ha blivit en succé åtminstone för konsumenterna. Svenskarna handlade varor för 3,6 miljarder kronor under fredagen, enligt Postnord.
Det konstaterar Postnord i en undersökning om shoppingfenomenet. Readagen, som i vissa fall pågick under hela helgen, har på kort tid blivit populärt i Sverige och allt fler väljer att handla, i år shoppade 29 procent i år jämfört med 21 procent förra året. Drygt hälften av inköpen skedde i fysiska butiker medan sex av tio shoppade i e-handeln. De mest populära varorna var kläder och hemelektronik.
− Fler konsumenter verkar ha förberett sig inför Black Friday i år. En del klev till och med upp mitt i natten för att handla på nätet. Det är inte bara julklappar vi handlar under Black Friday som många tror, utan de flesta unnar faktiskt sig själva något under denna dag. Kanske beror det på att det fortfarande är relativt långt till jul, och att många inte börjat fundera på julklapparna än, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Dock lockade inte utländska shoppingsajter de svenska konsumenterna trots att dagen är ett internationellt fenomen. I rapporten framgår att de handlade svenska konsumenterna köpte prisnedsatta varor för 214 miljoner kronor från utländska sajter, 6 procent av den totala konsumtionen under dagen.