23948sdkhjf

Därför gick planen i stöpet

– Vi drog igång satsningen för att stärka lönsamheten i bolaget, säger Jürgen Lindmark, vd för Dea Axelssons Mode, till Habit.
I somras var planen för Dea Axelssons Mode ett utökat butiksbestånd från 28 till nära 60.
– Vi drog igång satsningen för att stärka lönsamheten i bolaget. Det är ju inget man gör på kort varsel utan mer långsiktigt, säger vd Jürgen Lindmark till Habit.
Jürgen Lindmark berättar vidare att ägarna, familjen Andersson som drivit butiken sedan 1939, samt det Katrineholmsbaserade fastighetsbolaget Ala Rosen, har skjutit till kapital under två år.
– Hur mycket det rör sig om är inte officiellt, men det var hyggligt mycket. Om än inte tillräckligt. Företaget har brottats med likviditets- och lönsamhetsproblem på en vikande marknad under en ganska lång tid.
Efter en svag september och november försäljningsmässigt konstaterade Jürgen Lindmark att läget var problematiskt.
– Vi började leta efter externt kapital i november, men vi har inte gått i mål med det under den korta tid vi har haft till förfogande.

Enligt Jürgen Lindmark bör en eventuell försäljning av bolaget ske inom två till tre veckor.
– Sedan måste butikerna sälja ut alla varor.

Hur kunde utvecklingen gå så snabbt, från butiksöppning i oktober till konkurs i januari?
– Att starta butik är inget man gör från en dag till en annan. Det skrivs ju avtal och kontrakt tidigt som man gärna vill fullfölja medan problemen löses under vägen. Men nu lyckades vi inte med det.

Hur många leverantörer som berörs av konkursen vet inte Jürgen Lindmark.
– Det finns leverantörer från både Europa och Asien som har varor ståendes i hamn och som är olösta. Och så finns det leverantörer av tjänster och hyror.
Hur stora leverantörsskulderna är vill inte Jürgen Lindmark gå in på. Inte heller hur många klädleverantörer som berörs.
– Det är inte mitt fokus just nu. Vi jobbar i huvudsak med tre egna varumärken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062