23948sdkhjf

Åhléns självkritisk i hållbarhetsrapport

Varuhuskedjan nådde inte uppsatta mål om andelen ”acceptabla fabriker” under fjärde kvartalet.
I hållbarhetssammanhang framhåller Åhléns märkningen Bra val och har som mål att nå en andel om 12 procent nästa år. Av Åhléns totala försäljning under fjärde kvartalet i fjol var 6,7 procent Bra val-märkta varor. Jämfört med tredje kvartalet var det en marginell minskning med 0,2 procentenheter. Det framgår av Åhléns hållbarhetsrapport för fjärde kvartalet 2016. Under ett år har kännedomen om märkningen ökat från 19 procent till 25 procent, enligt en kundundersökning som företaget har genomfört där över 18 000 svarade.

I rapporten framgår det att Åhléns fortsätter att minska antalet leverantörer och fabriker. Från 373 leverantörer i kvartal tre till 359 under fjärde kvartalet. Antalet fabriker har minskats från 658 till 650. Av dem finns majoriteten i så kallade riskländer, enligt rapporten. Dessa fabriker har blivit färre, från 483 under kvartal tre till 471 stycken vid året slut.

”Det är en genomgående strategi att försöka konsolidera våra produkter till färre leverantörer och fabriker för att kunna skapa tätare dialoger samt förbättrad uppföljning”, enligt rapporten.

Åhléns konstaterar att antalet fabriker med giltiga audits har minskat från 80 procent till 78 procent jämfört med föregående kvartal. ”Därmed uppnådde vi inte målet om 100 procent för 2016.”

Även andelen fabriker med ”acceptabla arbetsvillkor” uppnåddes inte heller. Vid årets slut var målet en andel på 85 procent. Facit var 70 procent, vilket var en marginell försämring från 71 procent under kvartal tre. Företaget skriver att förhållandena på resten av fabrikerna sannolikt är goda, men att ”uppdaterad kunskap saknas”. I och med detta är Åhléns självkritiskt:

”Det är inte acceptabelt att vi inte uppfyller våra mål i högre grad. Resultatet är framförallt en konsekvens av att vi genomfört flera omorganisationer både på inköpskontoren och på Servicekontoret under hösten.”

Under kvartalet infördes säljstopp på produkter till följd av ”problem med en stor leverantörer av möbler”. ”Åtgärder har vidtagits för att säkra bättre kvalitet på våra möbler”, står det.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11