All time high för Odd Molly
Bolaget ökade omsättningen med 23 procent och fördubblade vinsten under fjolåret.
2016 är försäljningsmässigt det bästa året för Odd Molly någonsin. Fjolårets omsättning uppgick till 423,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 23 procent jämfört med 2015 (345,3). Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,6 procent (55,6). Rörelseresultatet fördubblades och landade på 24,5 miljoner kronor jämfört med 12,5 miljoner för föregående år. Under fjärde kvartalet, oktober till december, ökade försäljningen med 14 procent till 86,5 miljoner kronor (75,8). Bruttovinstmarginalen uppgick till 60,0 procent (59,6). Lönsamheten uteblev, dock stärktes rörelseresultatet från –2,8 miljoner kronor 2015 till –0,3 miljoner.
”Tillväxten sker främst i e-handeln, både genom Odd Mollys egna kanaler och hos våra externa återförsäljare. Vår digitala strategi med webb-shopen som motor i kombination med en stark närvaro i sociala medier ger effekt”, skriver vd Anna Attemark i en kommentar till bokslutet.
Vidare skriver hon att hösten var utmanande för hela branschen, med ovanligt varmt väder och därmed stort rea-tryck.
”För att motverka en readriven marknad och sälja mer i säsong lanserar Odd Molly nyheter ofta, både genom flera nyhetssläpp och nya produktgrupper. Under det fjärde kvartalet lanserade vi till exempel en kollektion underkläder och en sportkollektion, med mycket positivt mottagande bland våra kunder.”
Under fjärde kvartalet öppnade Odd Molly totalt tre nya butiker; en i Hansahuset i Malmö, en i varuhuset El Corte Inglés i Lissabon, Portugal samt en i Aspen, USA, som via en lokal extern partner. Vidare öppnade två shop in shop som drivs av återförsäljare.
Läs även intervjun med bolagets CFO som kommenterar nya satsningar: Här satsar Odd Molly i år