Så mycket steg Björn Borgs näthandel
Björn Borgs svenska detaljistbolag visade god tillväxt i det fjärde kvartalet framför allt drivet av tillväxten inom e-handel.
Produktbolagets försäljning minskade dock under kvartalet på grund av lägre försäljning till bolagets distributör i Benelux.
Björn Borgs bruttomarginal, rensat för valutaeffekter, sjönk till 49,9 procent i kvartalet (51,8). Bakom tappet ligger ökad prispress och den utförsäljningen av lager som skedde inför en lagerflytt i januari.
Marginalen påverkades även av en nedskrivning av ett äldre doftlager.
I sitt vd-ord hänvisar Henrik Bunge till Björn Borgs uppsatta mål och menar att bolaget ligger ”något” bakom plan sett till omsättningen men ”något bättre” än det planerade rörelseresultatet.
För helåret 2016 steg rörelsevinsten till 64,2 miljoner kronor (58,6). Koncernens nettoomsättning ökade 10 procent till 632 miljoner kronor.
Nyhetsbyrån Direkt