23948sdkhjf

Ivyrevel och Zalando i ny modeoffensiv

Tillsammans rullar modeaktörerna ut en ny affärsmodell för att möta den allt snabbare efterfrågan hos konsumenterna. I en intervju med Habit berättar Zalandos grundare David Schneider och Ivyrevels Dejan Subosic och Aleksandar Subosic hur.


Från vänster: Aleksandar Subosic från Ivyrevel, David Schneider, Zalando och Dejan Subosic, Ivyrevel. Foto: Kajsa Åström

Tyska Zalando, som kontinuerligt utvecklar nya affärsmodeller för att öka tillväxten och växa i Europa, adderar nu ytterligare en modell. Det sker tillsammans med Stockholmsbaserade Ivyrevel som har bland andra H&M i ryggen.

Utöver Ivyrevels egen e-handel, är Zalando sedan ifjol den enda återförsäljaren av varumärket.
– Vi träffades i maj i Berlin, berättar Dejan Subosic , som är en av de fyra grundarna av Ivyrevel. Det var jag som tog kontakt. Jag tror inte att någon av oss hade några förväntningar när vi – ett lite varumärke – mötte denna stora gigant som Zalando.
Men tycke uppstod.
– Vi har många gemensamma nämnare digitalt, vi föddes ju båda på nätet. Vi delar flera visioner, bland annat om var varumärken kommer att befinna sig i framtiden, berättar Dejan Subosic.
Samarbetet tog fart med bland annat Bread and Butter i Berlin i september i fjol där Ivyrevel hade visning. Nu utvecklas det ytterligare.

I måndags möttes Zalandogrundaren David Schneider och Ivyrevels Dejan Subosic och Aleksandar Subosic i Stockholm för att fortsätta diskussionerna kring det nya samarbetet som innebär att Ivyrevel öppnar designkontor i Shanghai för att snabbt kunna sätta bästsäljande plagg och begränsade kollektioner i produktion – produkter som konsumenterna hos Zalando efterfrågar.
– Vårt team kan snabbt bearbeta vår konsumentdata och se vad vi är i behov av just nu och vad konsumenten vill ha, berättar David Schneider . Denna data förmedlar vi direkt till designkontoret och på så sätt skapar vi en genväg i produktionscykeln och hoppar över flera steg.

Fördelarna är flera, enligt Schneider:
– Förutom att processen effektiviseras uppnår vi effektiva volymer och i det långa loppet producerar vi mycket mindre spill. På så sätt kommer vi närmare design och tillverkning, närmare konsumenten och tillverkar det som är efterfrågat.

Varför gör Zalando inte detta själv inhouse, varför tillsammans med Ivyrevel?
– Vi kan göra båda, vi gör också våra egna saker. Men enligt vår filosofi är det viktigt för oss att vara en öppen plattform. Vi vill inte kontrollera allt. Det finns alltid och kommer alltid att finnas team utanför som är bättre på vissa områden. Ivyrevel har sin unika stil och approch, då erbjuder vi vår plattform, vilket är jättebra för konsumenterna och för oss alla, säger David Schneider.

Med den nya modellen når Ivyrevel och Zalando konsumenten mycket snabbare, en viktig parameter i dag, enligt Dejan Subosic.
– Designprocessen är lång i modebranschen, säger han. Det kan röra sig om elva, tolv månader. För varje dag ökar tempot i världen, konsumenterna förflyttar sig snabbt, men modebranschen håller inte samma höga tempo. Genom samarbetet med Zalando och med vårt designkontor i Shanghai kapar vi ledtiderna och ser till att våra konsumenter alltid får de produkter som de vill ha, vid rätt tillfälle och när de vill ha dem. Inte sex månader senare.

Hur snabbt det kommer att gå, från dataanalys till färdigt plagg och leverans, vet de inte än.
– Det är något vi experimenterar med nu. Men jag tror det rör sig om mellan åtta till tio veckor max, säger Dejan Subosic. Helst sex veckor.
Tillverkningen sker i fabriker som H&M använder sig av.
– Allt vi gör sker tillsammans med H&M.

Det nya sättet att arbeta betyder inte att Ivyrevel överger det traditionella sättet att göra mode.
– Vår kärnverksamhet är fortsatt våra säsongskollektioner. Det här gör vi för att säkerställa att om vi har missat en trend så kan vi addera den snabbt, säger Dejan Subosic.
Hur ofta kommer ni att producera enligt den nya modellen?
– Vi vet inte än, vi håller på att testa oss fram. Vi gör entré på områden där ingen har varit förut. Hur det kommer att gå vet vi inte. Om man vill vara progressiv, vilket vi vill, kan man inte göra sådant som alla andra redan har gjort, man måste prova nya saker.

Läs också: Ivyrevel tar in nytt kapital

Zalando öppnar modemässa

Ivyrevel i ny skepnad
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079