23948sdkhjf

Vinnarna av Global Change Award utsedda

Läder av druvrester och tyg från kodynga; fem innovationsidéer för en bättre och mer hållbar modebransch prisade.

Fem vinnare förärades pris för sina hållbara innovationer vid H&M Foundations ceremoni i Stockholms Stadshus på onsdagen. 1 miljon euro fördelades, via en global omröstning på webben, till de fem projekt som valts ut av en expertpanel. Projektet att göra växtbaserad läder av bland annat druvrester från vinindustrin tilldelas största prissumman om 300 000 euro, medan ett projektet att få fram smarta textilier med solens hjälp får 250 000 kronor. En metod att göra nya textilfibrer av cellulosa från kospillning, innovationen att låta gammal denim färga ny och DNA-tråd för tyg får 150 000 euro vardera. Vinnarna har kommit olika långt i produktutveckling och får nu via ett program hjälp att utveckla idéerna, med fokus på tre huvudområden: Cirkulär ekonomi, innovation och kontakt med modebranschen.

2 883 bidrag från 130 länder ansökte till Global Change Award som instiftades 2015 och bakom projketet står H&M Foundation, Accenture och KTH.

– Jag är imponerad av kreativiteten hos årets vinnande team. De har potential att bidra till att återuppfinna modebranschen och ge produkter och resurser mer än ett liv. Att vinna Global Change Award ger dig en skjuts genom finansiering, coachning, tillgång till modeindustrin och validering, som du förmodligen inte kan hitta någon annanstans. Om du vill medverka till att återuppfinna en av världens största branscher är Global Change Award rätt plats, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd för modekoncernen.

Global Change Award

300 000 euro till innovation: Från druvrester till läder, teamledare: Rossella
Longobardo, Italien.

250 000 euro till innovation: Smarta textilier med solens hjälp, teamledare: Miguel A. Modestino, USA/Schweiz.

150 000 till innovation: DNA-tråd för tyger, teamledare: Natasha Franck, USA/UK
150 000 euro till innovation: Denim som aldrig dör, teamledare: Xungai Wang, Australien
150 000 euro till innovation: Dynga blir dyrbar råvara, teamledare: Jalila Essaidi, Nederländerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125