Branschdag om nycklarna till tillväxt
Habit Sko & Mode bjuder på ett digert seminarieprogram för modebranschen den 17 maj på Textile Fashion Center i Borås.
Under dagen talar bland andra grundaren av e-handelssajterna Nelly och NA-KD, Jarno Vanhatapio. Björn Borgs chef för varumärkeskommunikation, Johanna Juhlin, lyfter frågan om hur man bygger ett varumärke på rätt sätt och i rätt kanaler i dagens snåriga medielandskap.
Ellos marknadschef, Mathias Ekström, delar med sig av företagets ompositionering på marknaden och dess varumärkesresa.
Louise Klarsten, vd för ColourHouse, talar om hur man förhåller sig till trend, hållbarhet och stil för att nå kunden. Fokus ligger på produkterna, sortimenten och målgrupperna – delar som lätt tappas bort när strategier och jakten på rätt säljkanaler dominerar retail.
Från Nederländerna kommer Marco Wolters, global chef för e-handel och mode hos marknads- och konsumentanalysföretaget GFK. Han lyfter blicken mot konsumenterna Millennials och iBrains som skakar om shoppingmönsterna.
Vidare talar Lindex hållbarhetschef Sara Winroth, och Gina Tricots hållbarhetschef, Johanna Jigmo-Linde, fokuserar på hållbar utveckling i symbios med modemedvetna konsumenter. Sigrid Barnekow från Mistra Future Fashion fokuserar på vilka framtidens marknadskriterier kommer att vara. Vi får också höra om Velour by Nostalgis hållbarhetsmål genom grundaren Per Andersson.
Vad kan modebranschen lära av kosmetikbranschen? Svaren får vi från Glossyboxs vd, Victoria Senkpiel, som avslöjar hur prenumerationstjänsten har kunnat växa till en stor framgång både i Sverige och utomlands. Lyssna även till Cecilia Sjöholm, kommunikationschef på Oatly, som pratar om hur man gör ett livsmedelsföretag till ett livsstilsvarumärke.
Om influencers pratar Linda Palmgren om, vd på Sweden United Influencers.
Medarrangör till Habit Modebranschens Dag är Marketplace Borås. Fler talare tillkommer.
Se programmet här