Positivt för Avenyn
Göteborgarna gillar sin paradgata. En ny undersökning visar att utbudet av restauranger, kultur, nöjen och shopping har förbättrats avsevärt.
Avenyn är ett varumärke i sig. I stort sett alla göteborgare känner till Avenyn och besöker området regelbundet. Nästan 90 procent av svenskarna utanför Stor-Göteborg känner till och har även besökt Avenyn och/eller Götaplatsen de senaste två åren.
Vill ha mer för cyklar
Den aktuella webbundersökningen har gjorts av företaget Kairos Future under våren med drygt 2 000 deltagare. Gatan får också gott betyg för ”rent och fräscht” men cykelparkeringar och parkeringsplatser borde vara bättre.
– Undersökningen ger oss ett bra underlag på hur Avenyn kan bli ännu mer attraktiv. I vissa fall syns det tydligt att vi är på rätt väg, i andra fall behöver vi bli bättre. Vi behöver också bli bättre på att kommunicera det vi redan har. Tillsammans med Göteborgs Stad och fastighetsägarna ska vi fortsätta denna positiva trend i uppfattningen av Avenyn – Sveriges mest kända gata, säger Jessika Wassberg.