Försäljningstapp för Lexington Company
För årets andra kvartal, april till juni, minskade det totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor (55,5). Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 69,3 (63,3) procent. Rörelseresultatet för perioden stärktes och uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med -7,2 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Rörelsemarginalen uppgick under andra kvartalet till -5,6 procent (-12,9) procent. Periodens resultat uppgick till -4,5 miljoner kronor (-9,4).
I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att bolaget fortsätter arbeta med att bli mer synliga i e-handeln via flera aktörer och i sociala medier. Därtill arbetar företaget med att stärka integrationen mellan de egna butikerna och webbutiken. Under kvartalet öppnade första egna butiken i Helsingfors, åttonde butiken i Norge i Stavanger och därtill flyttade butiken i Malmö. Franchisetagare öppnade under kvartalet en butik i Knokke i Belgien samt två butiker i Kina. Butiken i Greenwich i Connecticut i USA har stängts.
”Tyvärr har vi under kvartalet haft en ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder, vilket gjort att vår totala försäljning inte ökat under kvartalet. Det är framförallt hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den här svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur drar ned vår försäljning till dem”, skriver Kristina Lindhe i rapporten.
Modeförsäljningen utvecklas enligt bolaget väl medan affärsområdet heminredning har det tuffare. Bolaget genomförde en företrädesemission under kvartalet men syns inte i siffrorna då kapitaltillskottet om drygt 18 miljoner kom in till bolaget först efter kvartalets slut.