23948sdkhjf

Nytt nummer av Habit

Välkommen till ett nytt nummer av Habit

Det är huggsexa om modekonsumenterna i Norden. Det är inte bara Zalando som vill öka marknadsandelarna. Boozt vill bli störst. Det säger vd Hermann Haraldsson i en exklusiv intervju i Habit. Bolaget var en av branschens tillväxtraketer i fjol. Det framgår av Habits unika kartläggning av modemarknaden 2016 som innefattar rekordmånga företag, 258 stycken. Den totala omsättningen ökade, men bakom tillväxttalen döljer sig också andra sanningar.

Habits Christina Bild har djupdykt i vårens nyheter. Här sammanfattar hon intrycken från modeveckorna i Köpenhamn och Stockholm och tipsar inköparna om säsongens måsten. Hon frågar också branschen om catwalkens vara eller icke vara.

Ingen epidemi, men en långsam förändring. Så beskriver Svensk Handel Stils ordförande, Mikael Sandström, skobranschens pressade tillstånd. Läs om GFK Fashion Scopes bokslut för branschen 2016 och om aktörernas syn på utvecklingen.

Guldålder för modetyger. Materialmakarna har inför hösten/vintern 2018–2019 inspirerats av konstströmningar från förra seklets början. Göran Sundberg ger hela trendbilden.

Hundraåringen som går starkt. Karlskoga Trätoffelfabrik har tillverkat trätofflor i snart ett sekel. Habit besökte fabriken och butiken.

Nu är det klart vilka 36 företag, varumärken och talanger som är nominerade i årets upplaga av Habit Modegalan 2017. Vinnarna utses den 16 november på Berns i Stockholm.

God läsning

Kajsa Åström, tf chefredaktör

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109