23948sdkhjf

Uppåt i klädhandeln – tapp i skohandeln

Augusti blev en tråkig månad försäljningsmässigt för skohandeln, enligt Detaljhandelsindex. Kanalförskjutningen är påtaglig inom modehandel och all tillväxt sker nu i e-handeln, påpekar HUI Research och SCB i rapporten.

Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,7 procent mätt i löpande priser enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska centralbyrån i agusti.I fasta priser och kalenderkorrigerat ökade försäljningen med 2,1 procent.

Motsvarande siffror för skohandeln är neagtiva med en minskad försäljning om 5,7 procent mätt i löpande priser och ett tapp om 3,3 procent mätt i fasta och kalnderkorrigerade priser.

I sport- och fritidshandeln ökade försäljningen i augusti med 3,4 procent mätt i löpande priser.

I rapporten skriver HUI Research och Statistiska centralbyrån; ”Under första halvåret nåddes även en milstolpe i sällanköpsvaruhandeln då hela tillväxten kan hänföras till den växande e-handeln. Det innebär att när e-handelns försäljningstillväxt i kronor och ören räknats av uppvisade sällanköpsvaruhandelns butikshandel en nolltillväxt. Om detta är ett trendskifte återstå att se men på längre sikt pekar utvecklingen mot att butikshandeln får en allt tuffare vardag. I branscher som elektronikhandeln, klädhandeln och sporthandeln är kanalförskjutningen redan påtaglig”.

Försäljningsvolymen ökade totalt med 2,8 procent i augusti 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Omsättningen för detaljhandeln totalt och mätt i löpande priser ökade med 3,2 procent mellan augusti 2016 och augusti 2017.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064