Positivt för Nelly och Qliro Group
Nellys omsättning ökade med 10 procent till 278 miljoner kronor och rörelseresultat före av- och nedskrivningar ökade med 17 miljoner kronor till 24 miljoner kronor under tredje kvartalet. Det framgår av Qliro Groups delårsrapport för årets första nio månader.
Försäljningen inom Nelly och NLY Man drevs enligt bolaget delvis av en hög andel egna varumärken i förhållande till total försäljning och god lojalitet i kundgruppen.
För affärsområdet Fashion där Nelly och NLY Man ingår vill bolaget att en organisk tillväxt om i genomsnitt 8 procent per år ska uppnås och att rörelsemarginal före av- och nedskrivningar ska landa på minst 6 procent.
Totalt uppgick koncernens nettoomsättning 868,1 (822,6) miljoner kronor vilket var en ökning med 6 procent (4 procent rensat för valutakursförändringar). Rörelseresultatet uppgick till 3,4 miljoner kronor(-30,9) och bruttomarginalen förstärktes med 5,6 procentenheter till 23,6 procent i kvartalet.
”Marknaden för e-handel är under snabb förändring. Under året har vi stärkts i tilltron till vår strategiska inriktning att bredda marknadsplatsen, förstärka egna varumärken inom mode, effektivisera logistiken, dra nytta av datadrivna kundrelationer och bredda vår roll i värdekedjan med finansiella tjänster. Vi arbetar vidare för att förverkliga strategin med kontinuerliga effektiviseringar och investeringar” skriver vd och koncernchef Marcus Lindqvist i rapporten.