Mode mest handlat
.
Totalt har cirka 186 miljoner europeiska konsumenter e-handlat från utlandet det senaste året och Kina har gått om Tyskland och Storbritannien som européns favoritland att handla ifrån. Kläder ligger högt på topplistan över mest e-handlad vara och inom Europa finns 48,7 miljoner konsumenter som handlar mode på nätet, kläder och skor.
De mest e-handlade varorna i Europa är kläder och skor, hemelektronik samt böcker. Kläder och skor är absolut mest populärt i Storbritannien och Tyskland och en förklaring är att länderna har starka inhemska e-handelsaktörer i modesegmentet.
4 miljoner har e-handlat från svenska sajter vilket är en ökning med 23 procent från föregående år, enligt Postnords rapport E-handel i Europa.
− E-handeln över gränserna ökar. Det innebär större konkurrens för svenska e-handlare, men också en stor potential att nå en betydligt större marknad. Det gäller dock att vara påläst om konsumenterna i respektive land om man ska lyckas. Den nya rapporten visar till exempel att betalnings- och leveranspreferenser skiljer sig mycket åt mellan olika länder, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Länder som Storbritannien, Norden, Tyskland, Frankrike och Nederländerna, som beskrivs som ett e-handelsnav i Europa, bedöms befinna sig i ett digitalt marknadsskifte och där har e-handeln utvecklats mest och kommit längst medan e-handeln i Belgien och Polen väntas växa snabbt.
Av de nordiska länderna är Sverige det land vars e-handel attraherar mest intresse från andra länder. Sammantaget för Norden uppgick e-handelns konsumenttillväxt till 14 procent mellan åren 2014 och 2017.
Viktigt för att lyckas med gränslös e-handel gäller det att satsa på lokal kundservice, koll på lagret och regler i respektive land, lokalt anpassad sajt, olika betalningsalternativ, flera leveransmöjligheter och enkel returtjänst; en service som inte ska underskattas.