Entreprenören Gudrun Sjödén
Gudrun Sjödén är en av årets finalister i EY Entrepreneur Of The Year. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni 7 november.
– Det är över 40 år sedan vi öppnade butiken på Regeringsgatan med egna färgstarka kollektioner i naturmaterial. Nu expanderar vi genom webbhandel, butiker i flera länder, digital marknadsföring och kunder i 52 länder. Jag gillar att kombinera det affärsmässiga med skapandet av ny design och mötet med kunden. Det är min passion och drivkraft. Jag tröttnar aldrig, säger Gudrun Sjödén, ägare och vd i en kommentar.
Försäljningen av kläder och heminredning sker i dag till 52 länder och omsättningen för 2017 väntad landa på cirka 800 miljoner kronor vilket är en ökning med 11 procent från 2016. Tyskland är bolagets största marknaden, följt av Sverige, USA, Storbritannien och Frankrike.
EY arrangerar årligen utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i drygt 60 länder. Syftet är att synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Utmärkelsen ska även inspirera morgondagens entreprenörer. I Sverige har utmärkelsen delats ut sedan 1995.