Minskad försäljning för Sportamore
- Sportamore har haft ett intensivt tredje kvartal 2017. Den strategiskt viktiga lagerflytten har äntligen genomförts och det har skett utan att vi äventyrat servicelöftet, i form av leveranskvalité, för våra kunder. Leveranskapaciteten har upprätthållits genom hela processen, skriver Johan Ryding, vd i delårsrapporten.
Sportamores omsättning uppgick till 151,1 miljoner kronor (160,1) för tredje kvartalet, juli till september, vilket blir en neagativ försäljningstillväxt om 5 procent jämfört med en ökning med 19,3 procent för motsvarande kvartal i fjol.
Rörelseresultatet före skatt uppgick totalt till -12,4 miljoner kronor (3,6) och för Sverige till -2,7 miljoner kronor (4,5).
I rapporten skriver e-handlaren att en forcerad fysisk lagerflytt och förseningar vid uppstarten av automationsanläggningen jämfört med plan tynger resultatet och lett till försäljningsbortfall beräknat till totalt 35 miljoner kronor under kvartalet, varav 20 miljoner förklaras med lägre besökstillväxt och 15 miljoner kronor härleds till en lägre konverteringsgrad än augusti i fjol.
Bolaget räknar med att 35 procent av sortimentet inte var tillgängligt för konsumenten under augusti och att sajten då tappade 1,4 miljoner besök.