Virtuellt designmuseum
Med Swedish Design Museum vill Visit Sweden engagera designintresserade människor över hela världen.
Premiärutställningen, Live from Sweden, lyfter med film och livesändningar fram hur åtta utvalda föremål används i svenskarnas vardag. Åtta föremål har valts ut däribland en reflexväska av modedesignern Ann-Sofi Back. Därtill används sociala medier som Facebook för att nå ut och visa plagg. I veckan sker en livesändning från Hopes butik i Stockholm, där killar och tjejer provar märkets unisexkollektion.
- Medan många andra länder har pampiga nationella designmuseer väljer vi att visa upp föremål i ett virtuellt museum som är öppet för alla, dygnet runt. Visit Sweden öppnar Swedish Design Museum för att fler ska inspireras av det svenska sättet att se på design som användbar i vardagen. Därför vill vi visa hur människor använder föremålen med Facebooksändningar och film, säger Jennie Skogsborn Missuna, upplevelsechef på Visit Sweden.
Från och med idag och två veckor framåt lanserar Visit Sweden sitt Swedish Design Museum på sociala medier, med fokus på USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Visit Sweden driver programmet Swedish Design Moves mellan 2016 och 2019 på uppdrag av regeringen tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands/ASFB, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen.