23948sdkhjf

Svagt kvartal för Lexington Company

Försäljningen ökar dock rejält online och företaget fortsätter med att stärka omnikanalarbetet.

Lexington Companys nettoomsättning sjönk under tredje kvartalet, juli till september, från 81,4 miljoner till 75,1 miljoner kronor. Bruttomarginalen uppgick till 63,1 (64,2) procent och resultatet före skatt uppgick till 5,1 (9,5) miljoner kronor påverkat negativt av engångskostnader på 1,3 miljoner kronor i form av reserverad kundförlust vilket härrör till Sovas rekonstruktion.

Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 6,8 (11,6) procent. Resultat uppgick till 2,9 (7,1) miljoner kronor.

Mode- och inredningsföretaget konstaterar i rapporten att minskningen sker i mångt och mycket hos återförsäljarna medan e-handelsförsäljningen ökade med 27 procent jämfört med samma period i fjol.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 2 procent. I rapporten skriver bolaget att ”Vi har en stark tro på de egna butikerna som en viktig del i att visa våra produkter och få kunden att uppleva vårt koncept fullt ut”.

I februari öppnar  nästa år öppnar bolaget butiker i två olika köpcentrum i Oslo-området och Norge är en bra marknad för bolaget med de två största Lexingtonbutikerna sett till omsättning. Därtill fortsätter bolaget att satsa på e-handel och framförallt på integrera försäljningskanalerna och i rapporten skriver bolaget att företaget också anpassar organisationen effektivt för att fortsatt fokus på e-handel med investeringar som ny plattform.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078