Här plockar e-handeln marknadsandelar
E-handeln tar allt större marknadsandelar och det påverkar utvecklingen för köpcentrum och handelsplatser, enligt rapporten Svenska Köpcentrum 2017 framtagen av HUI Research och NCSC, Nordic Council of Shopping Centers.
Köpcentrumhandelns prognosticerade tillväxt för 2017 väntas landa på 1 procent, en siffra som kan jämföras 2016 års tillväxt om 5 procent. Utvecklingen drevs då bland annat av nya köpcentrum som Mall of Scandinavia i Solna och Avion Shopping i Umeå. För handelsområden ser utvecklingen mer positiv ut med en väntad tillväxt om 3 procent 2017 vilket är i linje med tillväxten i fjol.
Prognosen utgår bland annat från kända nyckeltal avseende 2017, branschernas utveckling, e-handelns tillväxt och utbyggda handelsplatser.
- Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognosticerade utvecklingen. Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI Research i en kommentar.