Jul i modebranschen
Handeln beräknas uppgå till 78,5 miljarder i december och julhandeln bidrar med en merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor i detaljhandeln vilket innebär 1 600 kronor extra per person i jul, enligt Julrapporten från Svensk Handel.
I rapporten konstaterar Svensk Handel att decemberhandeln fortfarande är viktig men att den minskar i betydelse i takt med att svenskarna handlar mer under övriga året än under julen. Klädhandeln får ett uppsving om 11,4 procent i julhandeln och motsvarande siffra för sport- och fritidshandeln är en ökning om 9,2 procent.
Mest betydelsefull är decemberhandeln för leksaks- guldsmeds- och bokhandeln.
Även om näthandeln ökar i betydelse inte minst för barnfamiljerna så handlar varannan kund i butiker på orten, 50 procent jämfört med 58 procent av de tillfrågade 2015.
Lite drygt var tredje person köper majoriteten av julklappar online och var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
. Konsumtionen av julmat och julklappar väntas ge statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor, enligt rapporten. 25,1 miljarder kronor väntas handeln generera i skatteintäkter under december.