Ganni med ny majoritetsägare
L.Catterton har förvärvat en majoritetspost om 51 procent av danska Ganni, uppger Business of Fashion. Bland andra LVMH och Groupe Arnault, med Bernard Arnault i spetsen, har intressen i L.Catterton.
Anledningen till förvärvet uppges vara att bolaget behöver en stark partner för att klara en större internationell expansion och att det är svårt att bygga ett internationellt varumärke från Köpenhamn, säger Nicolaj Reffstrup till Business of Fashion.
Enligt Business of Fashion väntas nettoomsättningen för varumärket uppgå till 45 miljoner dollar 2017.
L.Catterton har tidigare investerat i andra modeverksamheter som bland annat Gant, SMCP, med märkena Sandro Maje Claudie Pierlot, och Giuseppe Zanotti.
I dag finns 21 fysiska butiker i Skandinavien, omkring 400 återförsäljare samt webbutik och enligt Business of Fashion ska fem till sex butiker för märket öppna per år. Antalet återförsäljare ska dock enligt tidningen reduceras för att märket ska kunna fokusera på större och mer strategiskt viktiga konton.
Nicolaj och Ditte Reffstrup, märkets kreativa chef, som haft kontrollen av varumärket sedan 2009 stannar som aktiva delägare i bolaget och huvudkontoret ska fortfarande vara baserat i Köpenhamn även om planer finns på att etablera kontor i London och New York, då även USA är en prioriterad marknad.